tisdag 29 juni 2010

Ms Lovely och King Zero


Idag var min andra dag som lärare för de burmesiska tjejerna. Jag har med mig en plyschgroda som har blivit väldigt populär. Det verkade vara rätt kanal att gå på då tjejerna gillar den! Igår pratade vi om grodan och bestämde om det var en tjej eller kille, samt om den var gift eller singel. Det slutade med att de fick ge namnförslag på grodan. Det bestämdes att grodan var en tjej och att hon är singel. Därför fick de ge tre namnförslag, och sedan rösta fram det namn de gillade mest. Det stod mellan Ms Frog, Ms Sweet och Ms Lovely. I röstningen vann sedan Ms Lovely som nu är hennes oficiella namn. Ms Lovely är nu varje morgons första punkt innan lektionen drar igång, man får hålla i Ms Lovely och sedan berätta hur man mår, hur man känner sig idag, om man längtar hem och prata litegrann. Sedan skickas Ms Lovely vidare. Det skapar både fniss och bryter lite is. Foto på tjejerna kommer snart.

Igår pratade jag en timme om Sverige, hur man lever tillsammans som par ofta utan att vara gifta samt lite om det svenska politiska systemet. Därför sa jag till dem att idag vill jag gärna att ni berättar för mig om Burma. Beskriv därför fem olika problem som ni ser i Burma och redovisa sedan dem inför mig och klassen. De satt två och två och skrev och diskuterade och slog flitigt i sina lexikon. Därefter presenterade de alla fem problem. Det återkommande som togs upp var: ekonomi skillnaden mellan rika och fattiga i Burma, bristen på elektricitet samt militärjuntans utförsäljning av naturresurser till bl a Kina och Thailand, politiken i Burma alltså militärjuntans styre, bristen på utbildning då många fattiga inte har råd att betala någon form av skolgång samt hur många människor som blir tvångsvräkta, alltså tvingas ifrån sina bostäder av militärjuntan. De har då ingenstans att ta vägen och hamnar därför i flyktingläger ofta vid Thailändska gränsen. Tjejerna är så otroligt insatta och reflekterande i sina analyser av problemen i Burma. De imponerar verkligen med sina redovisningar och är oerhört ambitiösa när de får en uppgift. Efter dessa redovisningar lättade vi upp stämningen lite och lekte en lek; där man varken får säga ja eller nej för då åker man ut. Jag ställde ja och nej frågor till dem, och de var tvugna att svara med hela meningar utan att använda ja och nej. De fnissades en hel del och alla ansträngde sig för att svara snabbt och ordentligt på frågorna. Leken blev en liten succé och de var verkligen fantastiska! Jag lär mig så mycket på att undervisa dem redan.

Efter lunch stack vi iväg på ett möte med en buddhistisk munk ifrån Burma. Han berättade för oss om saffranrevolutionen, alltså år 2008 när munkarna tillsammans med resten av befolkningen genomförde en enorm protestmarsch mot militärjuntan, som blodigt slogs ner och många människor dödades av juntan. Han berättade även om hur munkarna arbetar med olika former av bibliotek, där de kopierar upp politiska böcker som de sedan sprider. Det officiella med biblioteken är att de lånar ut böcker och undervisar i olika språk, men under ytan finns ett starkt motståndsarbete emot juntans styre och en ny revolution planeras. Det var väldigt intressant att träffa honom, han kallar sig King Zero och har nu flytt till Mae Sot då juntan söker efter honom i Burma. Det var fortfarande lite svårt och nytt för mig att sätta mig in i allting och stundtals lite svårt att förstå, men också väldigt intressant och hoppingivande.

Nu är det snart middag här och idag har eftermiddagsregnet inte kommit. Luften är fortfarande fuktig och det är klibbigt.

Många kramar till er!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hoy fue mi segundo día de profesora para las chavas burmesas. Me traje una rana peluche aqui que se hizo muy popular el día de hoy. Les gusta bastante! Ayer hablabamos sobre la rana, por si era hombre o mujer y si estaba casada o soltera. Al fin de cuentas decidieron que la rana era una mujer soltera. Me dieron tres alternativas de nombres para la rana y despues votaron por el nombre que mas les gustaron, estaba entre Ms Frog (señorita Rana), Ms Sweet ( señprita dulce) y Ms Lovely ( señorita hermosa).Gano el nombre Ms Lovely que entonces ahora es el nombre oficial de la rana. Ms Lovely desde ahora participa cada mañana como el primer punto antes de inciar la clase. Todas tienen Ms Lovely en sus brazos mientras hablan de como se sienten, como dormieron, si tienen mal de patria o extraña a su familia o para simplemente hablar un poco. Despues siguen pasando a Ms Lovely entre ellas. Crea risitas y sonrisas y quita un poco la timidez de ellas. Pronto les subo unas fotos de las chavas.

Ayer hablé un poco sobre Suecia y como vive la gente alla, que por ejemplo se puede vivir juntos una pareja sin estar casados y además un poco sobre el clima politico en Suecia. Por eso les dijé que me hablarán un poco sobre Burma y que describan cinco problemas grandes que existe en Burma, para exponerlo luego en la clase. Estaban sentadas dos y dos y escribían y discutaban mucho entre ellas, además buscando más palabras en sus diccionarios. Al ratito presentaron cinco problemas de Burma enfrente de la clase. Lo que expresaban todas era: la diferencia entre pobres y ricos en Burma, la falta de electricidad, además el control de la informacion del militar, que el gobierno militar venden todos los recursos naturales que tienen a China y Thailandia y nos les queda a ellos nada, la falta de educacion para la gente con poco dinero y al final que el militar llega y hecha a la gente fuera de sus casas asi tienen que ir a buscar dónde vivir y muchos refugiados se quedan en campos de refugiados en la frontera con Thailandia. Las chavas tienen tanto conocimiento sobre sus país y reflecionan mucho en sus discusiones. Realmente me impresionan tanto con sus expociciones y charlas y se concentran muchísimo cuando les doy alguna tarea que resolver. Despues para suavizar un poco les hice preguntas de si o no, y les dije que no podían contestar si o no, si no que tenían que inventar otras respuestas. Se reían mucho y se concentraban bastante para contestar con otros tipos de oraciones. Si hizo medio suceso este juego, realmente aprendo tanto de ellas ya con lo poco que llevo aqui siento que me enseñan mucho.

Despues del almuerzo fuimos a una reunión con un monje budhista burmes. Nos contó sobre la revolución de azafrán, en el 2008 cuando los monjes salieron con toda la poblacion en las calles para manifestar contra la dictadura militar. El militar los bajo y hubieron muchos muertos y dañados. Tambien nos contó como los monjes trabajan con varias bibliotecas, donde copian libros politicos prohibidos por el militar y los hacen circular a la gente. El trabajo oficial de las bibliotecas es enseñar otros idiomas y prestar libros legales a la gente, pero atrás las bibliotecas sirven como centros de organisación contra el militar y estan planeando una nueva revolución. Fue muy interesante escucharlo, se ha tomado el nombre King Zero y se ha escapado de Burma para Mae Sot, como el militar lo anda buscando en Burma. Me costo un poco seguir toda la platica y entender todo, y un poco dificíl para mi entenderlo a veces, pero si tambien dió mucha esperanza de escucharlo.

Ahora si acabo de cenar y esta todavía muy humedo y hace calor aqui. Hoy no llovió nada. Ahora voy a preparar las clases para mañana.

Les mando muchos abrazos


3 kommentarer:

  1. Häftigt! Kan tänka mig att man får lite perspektiv på allting under lektionerna! Intressant läsning:) kramis! Annika

    SvaraRadera
  2. Åh va bra du skriver, fortsätt så. Längtar redan efter fler inlägg. Puss

    SvaraRadera
  3. Sara vilket fantastiskt jobb du gör. Massa kramar.

    SvaraRadera